Listopad 2010

Advent (A)

28. listopadu 2010 v 6:00 | Jana |  kultura
věnec

Dnes začíná advent. Advent je období před Vánocemi, jsou to čtyři týdny před Štědrým dnem, kdy se lidi připravujou na Vánoce.
Tahle neděle je první adventní (železná neděle). Celkem jsou čtyři neděle (další jsou bronzová, stříbrná, zlatá) a pak už jsou Vánoce.

Svatomartinský švestkový koláč (B)

27. listopadu 2010 v 23:00 | Jana |  recepty
kousek koláče

Kromě pečené husy se zelím je dalším tradičním jídlem švestkový koláč s drobenkou. Tenhle koláč se dělá z kynutého těsta. Nejlepší je použít malé české švestky ze zahrádky nebo z trhu, ne velké ze supermarketu. Na tenhle koláč dávám nejen švestky, ale také tvaroh se skořicí. A je to vynikající!

Polévkárna (A)

27. listopadu 2010 v 6:00 | Jana |  restaurace, kavárny...
Tak jsem před několika dny psala, že jsem ještě nebyla v karlínské Polévkárně a už to není pravda. V úterý ráno jsem byla na masáži v Libni a když jsem se vracela do centra, viděla jsem Polévkárnu z tramvaje. Tak jsem hned vystoupila, abych ji vyzkoušela.

Palačinkárna (A)

26. listopadu 2010 v 6:00 | Jana |  restaurace, kavárny...
Ve středu jsem tady publikovala článek Francouzský listopad a ve středu jsem úplně náhodou obědvala v mé nejoblíbenější francouzské restauraci. Tak jsem si řekla, že o ní musím napsat, když mám tenhle týden to "francouzské téma".

Tycho de Brahe (B)

25. listopadu 2010 v 6:00 | Jana |  kultura
Dánský astronom (nejlepší astronom 16. století), který žil dva roky v Praze a taky tam v roce 1601 zemřel. Dánové si myslí, že byl zavražděn, proto přijeli do Prahy, aby zjistili, jestli je to pravda.

Francouzský listopad v Praze (A)

24. listopadu 2010 v 6:00 | Jana |  kultura
Mladé francouzské víno Beaujolais už přijelo (est arrivé) minulý čtvrtek. Teď už jenom čekám, až dorazí také festival francouzského filmu (už zítra, hurá), který se každý rok koncem listopadu koná v České republice. Letos už potřinácté

Bramboračka (B)

23. listopadu 2010 v 6:00 | Jana |  recepty
bramboračka

Bramboračka nebo bramborová polévka. Typická česká polévka. Každá rodina má svůj vlastní recept. V bramboračce musí být brambory a kořenová zelenina (mrkev, celer, petržel) a majoránka. Hodně lidí do ní dává také houby nebo jinou zeleninu, například kapustu, hrášek, pórek. Typická bramboračka je hustá a má krémovou konzistenci. Mně nejvíce chutná bramboračka od babičky, asi proto, že krájí zeleninu na krásné malé kostičky, takže bramboračka nejen dobře chutná, ale taky dobře vypadá.

Nové filmy (A)

22. listopadu 2010 v 12:31 | Jana |  české filmy
Jednou za měsíc bych na tomto blogu chtěla napsat seznam nových českých filmů, které měly premiéru. U každého filmu je odkaz na trailer, takže se na něj můžete podívat a uvidíte, jestli na něj chcete jít do kina.

České polévky (A)

21. listopadu 2010 v 19:57 | Jana |  co jíme
Už je skoro zima a v zimě je dobré jíst polévky, protože nás hezky zahřejou. Obzvlášť ty české, které jsou hodně vydatné. Když jsem byla malá, neměla jsem polévky ráda, ale asi před deseti lety jsem jim přišla na chuť a od té doby musím mít polévku každý den.

Vtip s letadlem (A)

20. listopadu 2010 v 15:25 | Jana |  český humor
Seana včera napadlo, že bych mohla dávat na tenhle blog taky vtipy. Myslím, že to je skvělý nápad, tak hned dnes jeden vtip napíšu.

Můj pátek 19. listopadu (A)

19. listopadu 2010 v 21:49 | Jana |  příhody
Dnešek nezačal moc dobře, ale během dne se to zlepšilo. Včera večer jsem poslala rukopis mojí cvičebnice do nakladatelství. Konečně! Doufám, že to nebudu muset zase předělávat. Asi budu muset ještě něco změnit, ale jenom nějaké detaily.

Systém blogu (A)

19. listopadu 2010 v 9:00 | Jana |  o blogu
Další malý článek o blogu, kde chci vysvětlit, co znamenají značky, které používám. Rozhodla jsem se značit články na blogu písmeny A - lehký a (docela) krátký článek a B - těžší a delší článek.

Listopad (A)

18. listopadu 2010 v 21:34 | Jana |  různé
Poslední dobou jsme měli pravé listopadové / dušičkové počasí - zataženo, mlhy, mrholilo nebo pršelo. Všechny barevné listy už opadaly ze stromů a tak to venku vypadá trochu smutně.

17. listopad a já (B)

17. listopadu 2010 v 18:42 | Jana |  příhody
Pamatuju si, že ve škole jsme se učili, že 17. listopad je Mezinárodní den studentů. V roce 1989 jsem studovala na gymnáziu a na podzim jsem začala chodit do tanečních. Abych řekla pravdu, moc si nepamatuju, co se dělo a jaká byla politická situace. Moc mě to nezajímalo. Taneční byly důležitější a úplně nejdůležitější bylo, s kým budu tancovat a jaké šaty si vezmu na sebe.

17. listopad 1939 (B)

16. listopadu 2010 v 20:08 | Jana |  svátky
17. listopadu je státní svátek - Den boje studentů za svobodu a demokracii. Vzpomínáme na dvě události - jedna se stala v roce 1989 a druhá se stala o padesát let dříve - v roce 1939.

Výlet do Brna II (A)

16. listopadu 2010 v 7:00 | Jana |  deníček
Prodloužený víkend na konci října jsme plánovali dlouho dopředu. Původně jsme chtěli jet do Vídně, nebo spíš já jsem chtěla jet do Vídně, protože jsem poslední dobou četla hodně článků o Vídni. Sean chtěl zase jet do Plzně, na prohlídku pivovaru, ale já jsem myslela, že je škoda jet do Plzně, která není daleko a můžeme tam jet jakýkoli víkend.

Malé výročí (A)

15. listopadu 2010 v 16:14 | Jana |  o blogu
Dnes slavíme malé výročí - můj český blog už existuje jeden měsíc. Doufám, že se vám líbí a že vám pomáhá s češtinou. Doufám, že texty nejsou moc těžké a že nová slova jsou pro vás zajímavá a užitečná. Budu moc ráda, když mi napíšete, jak se vám blog líbí a jaká témata vás zajímají, o čem chcete číst.

Brno - kde jsme bydleli (A)

15. listopadu 2010 v 12:37 | Jana |  cestování po ČR
penzion

Bydleli jsme v penzionu Na Starém Brně. Penzion je na Mendlově náměstí, kousek od centra, přímo pod hradem Špilberk. Mendlovo náměstí je rušné, jsou tu zastávky tramvají a trolejbusů, ale náš penzion byl velmi tichý a klidný, protože byl schovaný za krásným kostelem, v jedné budově kláštera.

Ondřej Synek má zlato z MS (A / B)

14. listopadu 2010 v 17:47 | Jana |  sport
Minulý víkend se konalo na Novém Zélandu finále mistrovství světa ve veslování, které vyhrál český veslař Ondřej Synek. Porazil domácího favorita Mahe Drysdalea, který vyhrál poslední čtyři MS a chtěl vyhrát pátou zlatou medaili doma - na Novém Zélandu.

Miroslav Plzák (A)

13. listopadu 2010 v 15:06 | Jana |  kultura
Dnes zemřel asi nejznámější český psychiatr a sexuolog (také gynekolog a spisovatel) Miroslav Plzák. Bylo mu 85 let. Napsal mnoho knih o partnerských vztazích a o manželství.
Děkuju za vaši návštěvu a přijďte na tenhle blog zase! Jana